تغییرات اپی ژنتیک و دیابت نوع 2

7 مارس 2014 – افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بروی DNA  خود دارای تغییرات اپی ژنتیکی هستند که در افراد سالم مشاهده نمی شود . این نتایج از تحقیقی که دانشمندان دانشگاه Lund  انجام دادند حاصل شد. محققین همچنین دریافتند که تغییرات اپی ژنتیک در تعدادی زیادی از ژنها اتفاق می افتد که منجر به کاهش تولید انسولین می شود .

Charlotte Lingسرپرست این تحقیقات معتقد است: نتایج این تحقیق نشان می دهد خطر ابتلأ به دیابت نوع 2 تنها ژنتیکی نیست بلکه اپی ژنتیکی نیز می باشد .

تغییرات اپی ژنتیکی نتیجه ی عواملی مانند محیط و شیوه ی زندگی هستند که می توانند بروی عملکرد ژنها تأثیر گذارند. Ling  و همکارش به آنالیز سلولهای تولید کننده ی انسولین در افراد سالم و مبتلایان به دیابت نوع 2 پرداختند. آنالیزها نشان دهنده ی تغییرات اپی ژنتیک در تقریباٌ 800 ژن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بود. در بیش از 100 ژن نیز تغییراتی در بیان ژن اتفاق افتاده بود که بسیاری از این تغییرات می توانند به کاهش تولید انسولین بیانجامد. کاهش تولید انسولین یکی از عوامل زمینه ای بروز دیابت نوع 2 است. برای پی بردن به اینکه کدامیک نتیجه ی دیگری است یعنی اینکه آیا تغییرات اپی ژنتیک نتیجه ی این بیماری هستند یا بیماری در نتیجه ایجاد تغییرات اپی ژنتیک حاصل شده است، محققین به بررسی تغییرات اپی ژنتیکی که در افراد سالم به دلیل پیری ، چاقی و بالا بودن قند خون ایجاد می شود، پرداختند .

دکتر Ling  می گوید : ما توانستیم تعدادی از تغییرات اپی ژنتیک را که در افراد سالم به دلیل بالا رفتن سن و افزایش BMI  ایجاد می شود، شناسایی کنیم، درنتیجه توانستیم نتیجه گیری کنیم که این تغییرات می توانند منجر به بروز بیماری شوند. بر خلاف ژنها که نمی توانند تغییر داده شوند ، تغییرات اپی ژنتیک می توانند معکوس شوند . نتایج این تحقیق در مجله ی PLOS Genetics  منتشر شد .

داروهایی که می توانند سبب ایجاد تغییرات اپی ژنتیکی شوند مدتها است که برای درمان سرطان و صرع بکار می روند . این تحقیق دیدگاه اپی ژنتیک را در رابطه با دیابت تغییر داد. نتایج نشان می دهد که اپی ژنتیک اهمیت خاصی در بیماری دیابت نوع 2 دارد، این موضوع به دانشمندان کمک می کند تا علت ابتلأ افراد به این بیماری را شناسایی کنند و داروهای جدیدی را برای درمان این بیماری کشف نمایند .

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140307100216.htm

سرپرست مترجمین : فرخی نیا